Apel do Radnych i Prezydenta Bydgoszczy: Czas na Rewolucję w Komunikacji Wodnej

 


Użytek Google Maps do celów dydaktycznych


Dziennik Bydgoski w obliczu zauważalnych braków i niedociągnięć w systemie tramwajów wodnych w Bydgoszczy kieruje pilny apel do Prezydenta Miasta. Nasza analiza wykazała, że obecny stan infrastruktury oraz oferta komunikacji wodnej nie tylko nie dorównuje potencjałowi Bydgoszczy jako miasta położonego nad rzekami i kanałami, ale również pozostaje daleko w tyle za nowoczesnymi rozwiązaniami transportowymi, wykorzystywanymi w innych miastach Polski i świata.

Zasadnicze Problemy:

  • Brak Integracji Taryfowej: Tramwaje wodne nie są włączone do miejskiego systemu taryfowego, a koszt biletów znacznie przewyższa ceny standardowych biletów komunikacji miejskiej.
  • Zaniedbana Infrastruktura: Wiele kanałów jest zniszczonych i nieczynnych, mimo iż stanowiły kiedyś ważne szlaki komunikacyjne. Kluczowe elementy infrastruktury datują się na XIX wiek i wymagają pilnej modernizacji.
  • Marginalizacja Transportu Wodnego: Tramwaje wodne, zamiast być szybkim i efektywnym środkiem transportu, pełnią jedynie funkcję turystyczną.

Apelujemy o:

  1. Integrację Taryfową: Włączenie tramwajów wodnych do systemu komunikacji miejskiej, aby uczynić je atrakcyjniejszym i bardziej dostępnym środkiem transportu dla mieszkańców.
  2. Modernizację i Rozwój Infrastruktury: Inwestycje w odbudowę i modernizację kanałów, budowę nowych przystani oraz wprowadzenie nowoczesnych śluz i podnośni, które ułatwią szybki i sprawny przepływ tramwajów wodnych.
  3. Wprowadzenie Szybkobieżnej Floty: Zastosowanie nowoczesnych tramwajów wodnych, które mogą konkurować prędkością i wygodą z innymi środkami transportu miejskiego.

Bydgoszcz, miasto z bogatą historią żeglugi wodnej, ma niepowtarzalną szansę na przekształcenie swojego wizerunku i poprawę jakości życia mieszkańców przez inwestycje w zrównoważony i efektywny system transportu wodnego. Takie działania nie tylko zdejmą część obciążenia z zapchanych ulic, ale również przyczynią się do ożywienia turystyki i gospodarki lokalnej.

Czas na zmiany jest teraz. Apelujemy do władz miasta Bydgoszczy o podjęcie konkretnych i zdecydowanych kroków w kierunku rewitalizacji i promocji transportu wodnego. To nie tylko kwestia komfortu i wygody mieszkańców, ale także odpowiedzialności za dziedzictwo i przyszłość naszego miasta.

Dziennik Bydgoski zobowiązuje się śledzić rozwój sytuacji i informować mieszkańców o postępach w realizacji postulatów zawartych w tym apelu.

 
 
Apel Dziennika Bydgoskiego poprzedni
 
Szanowny Pan Prezydent Miasta Bydgoszczy
 
dotyczy: Tramwaje wodne.
 
Apel Dziennika Bydgoskiego do Prezydenta Bydgoszczy Szanowni Państwo, Opisujemy temat tramwai wodnych. Jestem zszokowany tragicznym stanem tramwai wodnych w Bydgoszczy. Nie są nawet zintegrowane taryfowo z komunikacją miejską, a bilet na tramwaj wodny jest ok. 60 % droższy od zwykłego biletu tramwajowego. Niektóre kanały porzucono, są zniszczone i nieczynne, mimo znacznych kosztów ich budowy. Infrastruktura jest zupełnie zaniedbana, większość kluczowych elementów pochodzi jeszcze z XIX wieku i są zabytkowe. Polityka władz miasta sprawiła że ten teoretycznie najszybszy środek transportu miejskiego (pasażerski katamaran HSS Stena rozpędza się do 110 km/h)- w Bydgoszczy jest najwolniejszym... Czy to zasługa miejskiej polityki? W wielu miastach jest to popularny środek komunikacji- w Bydgoszczy jest on zupełnie marginalnym środkiem transportowym, mimo- dość dobrych warunków- sieci kanałów, oraz długiej historii kursowania tramwai wodnych w tym mieście.
 
Dlaczego- władze miasta Bydgoszcz nie dostrzegają sieci dróg wodnych zgodnie z naukami ekonomicznymi- tj. jako kolejnego elementu infrastruktury transportowej miasta? W szeregu miast sieć kanałów wodnych jest przebudowywana, pogłębiana, powstają nowe przystanie, buduje się nowe szybkie śluzy lub szybkie podnośnie, odbudowuje się zniszczone lub ongiś zasypane kanały. Transport wodny - okazuje się coraz bardziej atrakcyjny w momencie gdy sieć drogowa i szynowa zapycha się ruchem, ulega kongestii.
 
Nowoczesny tabor- flota szybkobieżnych tramwai wodnych- osiąga bardzo konkurencyjne prędkości handlowe, które w miastach często oznaczają że to tramwaj wodny jest paradoksalnie najszybszym środkiem transportu. Jak traktuje się- technicznie i teoretycznie- najszybszy środek transportu miejskiego w Bydgoszczy? W Bydgoszczy mieszkańców skazano na ofertę połączeń o charakterze turystycznym. Statki na kanałach są powolne, drogie, rzadko kursują. Zamiast nowoczesnej infrastruktury, wykorzystuje się śluzy sprzed wieku oraz turystyczne statki z napędem solarnym- idealne do celów turystycznych czy jako uzupełnienie podstawowej oferty, ale nieodpowiednie do popularnej komunikacji rozkładowej i komercyjnej. 
 
Szansą dla Bydgoszczy jest: - wprowadzenie tramwaju wodnego jako podstawowego środka transportu w śródmieściu miasta, integracja taryfowa i rozkładowa,
- wprowadzenie tramwaju wodnego jako podstawowego środka dowozu pasażerów do centrum Starego Miasta z dworca Bydgoszcz Wschód i przedłużenie "głównej linii" w zachodnie rejony miasta (w okolice Dworca Głównego i dalej na zachód) po powstaniu nowego obiektu pozwalającego szybko pokonać obecną Śluzę Miejską (zabytkową), dostosowanego do wymogów floty kursującej w relacjach miejskich i wymagającej minimalnego czasu na pokonanie różnic wysokości.
 
Początkowo pasażerowie mogliby się tylko przesiadać w tym miejscu, z jednego statku na inny. - wprowadzenie połączeń skomunikowanych z ofertą połączeń kolei "Bit City" na stacji Bydgoszcz Łęgnowo i Bydgoszcz Wschód, -wprowadzenie szybkobieżnej floty tramwai wodnych, przy czym prędkość handlowa (wraz z postojami) powinna osiągać 25-0 40 km /h na całości trasy.
 
W tej chwili tramwaje wodne w Bydgoszczy mają jedynie charakter zabytkowy lub turystyczny (zabytkowe są też śluzy), mimo że - tak być nie musi. Kursują rzadko i sporadycznie, mają zupełnie marginalną liczbę pasażerów. Istnieje wiele przykładów miast, w której komunikacja wodna jest pełnoprawnym przewoźnikiem miejskim. Użytkowany w Bydgoszczy tabor ma bardzo niskie prędkości komunikacyjne, w komunikacji śródlądowej prędkości mogą osiągać ok. 93 - 110 km/h (typ fastcraft lub fast ferry) ale zależy to od użytej floty, ale też geometrii i jakości kanałów.
 
Czy władze Bydgoszczy planują jakieś zmiany w systemie wykorzystania tego środka transportu w regularnej komunikacji miejskiej? Ma on obecnie marginalny udział w przewozach miejskich, zagadkowo niskie prędkości komunikacyjne, i jest niezintegrowany taryfowo z komunikacją miejską. Przypomnę że kanały docierają w bezpośrednie sąsiedztwo dworców: Bydgoszcz Wschód (ok. 80 metrów od nabrzeża do peronów), Bydgoszcz Łęgnowo (5- 10 metrów do brzegu), oraz w okolice Dworca Głównego (najkrótszy dystans z brzegu do początku peronów to ok. 150 metrów). Jak sądzę, stwarza to dogodne warunki do wdrożenia sprawnej komunikacji w oparciu o system tramwai wodnych.
 
Przypomnę, że są miasta, jak Wenecja, gdzie ta forma komunikacji zapewnia niemal całość potrzeb przewozowych, oraz jest wielką atrakcją turystyczną. Przy sprawnej organizacji, modernizacji i automatyzacji, śluzy na kanałach nie stanowią przeszkody w realizacji takich usług. Jedna ze śluz - zabytkowa Śluza Miejska- musiałaby zostać uzupełniona o nowoczesną śluzę, jeśli komunikacja miejska na sieci kanałów byłaby rozwijana i uzupełniona o kolejne rejony miasta.
 
Wystarczy średnia prędkość wraz z postojami rzędu 25- 40 km/h, by sieć tramwai wodnych zapełniła się podróżnymi- tramwaje wodne nie stoją w korkach lub na skrzyżowaniach. Czasy cumowania można skrócić do minimum. Czy władze miasta zamierzają: - zwiększyć prędkość handlową (raz z postojami) na sieci tramwajów wodnych do 25- 40 km/h? Pozwoli to na oparcie komunikacji miejskiej o tą obecnie raczej nieużywaną sieć transportową. - w przyszłości- przebudować Śluzę Miejską, dodając nowy obiekt obok starej śluzy który umożliwi szybkie skomunikowanie centrum miasta z dworcem głównym PKP?
 
W innych miastach komunikacja miejska na kanałach jest w stanie szybko pokonywać takie przeszkody jak różnice poziomu wód, przecież istnieją rozwiązania młodsze niż 100-letnia śluza zabytkowa. Czy planowana lub zakładana jest możliwość powstania przystani przy Dworcu Głównym - połączonej dogodnie z peronami dworca? 

- Czy planowana jest przystań węzłowa połączona dogodnie z peronami dworca Bydgoszcz Wschód? Umożliwiłoby to wykorzystanie sieci kanałów w rozkładowym transporcie miejskim. - Czy planowane jest wykorzystanie infrastruktury Starego Kanału Bydgoskiego w relacji do CH Rondo w sieci komunikacji turystycznych tramwajów wodnych Bydgoszczy? Mogłyby tu docierać kursy turystyczne.
 
Likwidacja kanału - który porzucono- to strata atrakcji turystycznej oraz koszt kilkudziesięciu mln PLN za każdy km (koszt budowy takiego kanału). 

Kilka informacji o samym środku transportu: Tramwaj wodny pojawił się w XIX wieku z chwilą upowszechnienia się napędu parowego na statkach. Nazwa jego pochodzi od tramwaju szynowego bardzo popularnego w tym samym wieku. Nie stanowił on dla niego konkurencji, a raczej był jego uzupełnieniem w dużych miastach, leżących nad rzekami z dużą liczbą kanałów. Równie popularny był w dużych portach morskich np. Hamburg, gdzie do dzisiaj funkcjonują linie tramwajów wodnych oznaczone numerami.
 
W Oslo tramwaje wodne wykorzystywane są latem do przewożenia turystów, natomiast zimą można dzięki nim dostać się z centrum miasta do wysp położonych na Oslofjordzie. Na Jeziorze Genewskim tramwaje wodne (fr. lokalnie: Mouettes Genevoises) obsługują cztery linie regularne pomiędzy pięcioma przystaniami na terenie Genewy, a korzystanie z nich odbywa się na podstawie biletów komunikacji miejskiej. Kursujące po rzece Menam tramwaje wodne (dzielące się na linie zwykłe, szybkie i ekspresowe) są ważnym elementem komunikacji miejskiej Bangkoku.
 

 

Adam Fularz
Bydgoska.eu- Dziennik Bygdoski

Dolina Zielona 24a

Zielona Góra 65-154

Komentarze

Popularne posty