Odpowiedzi władz miasta na pytanie o szybką kolej miejską

Do UM Bydgoszcz
Szanowni Państwo,
w ramach cyklu 170 lat kolei pasażerskiej w Polsce opisujemy pomysły na kolej aglomeracyjną w różnych miastach kraju. W Bydgoszczy istnieje możliwość odbudowy sieci połączeń aglomeracyjnych- działały one w latach 70-tych, zanikły w latach 90-tych, i interesowały mnie powody tej rozbiórki torów i likwidacji kursów SKM na terenie miasta. Dlaczego skasowano kursy aglomeracyjne w relacji Bydgoszcz Gł.- Fordon?

Schematy sieci kolejowej miasta- załączam. 
Jakie jest stanowisko UM w przedmiotowej sprawie? Interesują mnie powody likwidacji SKM w Bydgoszczy- jak dotychczas nie otrzymałem wyjaśnienia od władz miasta. Chodzi o pociągi elektryczne w relacji do Fordonu, które ongiś kursowały.



Odpowiedzi:

Poniżej odpowiedzi na zadane przez Pana pytania.



Szanowni Państwo,
W sieci Internet opublikowano nową analizę dot. SKM w Bydgoszczy

- jaka jest opinia władz miasta na temat argumentów autora?

- niezmiennie uważamy, że kolej może być obecnie uzupełnieniem sprawnej komunikacji miejskiej i zapewniać większą dostępność komunikacyjną Bydgoszczy mieszkańcom terenów podmiejskich.

- czy planowane jest przeznaczenie środków na studium wykonalności?

- obecnie nie

- czy władze mają świadomość, że to Urząd Miasta odpowiada za szynowe kolejowe połączenia wewnątrzmiejskie? Nie jest to kompetencja Urzędu Marszałkowskiego Woj. Kujawsko- Pomorskiego.

- tak, ale wszystkie propozycje tworzenia linii SKM  zakładają komunikowanie Bydgoszczy z sąsiednimi miastami i gminami, a nie organizację linii wewnątrz miejskich. Jesteśmy zbyt małym miastem aby organizować kolej wewnątrz miejską. Z uwagi na układ transportowy miasta jest to zresztą praktycznie niemożliwe.

Biuro Obsługi Mediów i Komunikacji Społecznej
Referat Komunikacji Społecznej
Urząd Miasta Bydgoszczy
ul. Jezuicka 1, 85-102 Bydgoszcz


Temat: Pytania prasowe- SKM Bydgoszcz
- czy władze miasta zmieniły zdanie w sprawie SKM w Bydgoszczy?
- w sieci facebook istnieje witryna opisująca propozycję systemu SKM w Bydgoszczy, zyskała ok. 1400 polubień. Czzy władze miasta znają tą witrynę?
- kto odpowiada za wykorzystanie transportu kolejowego w komunikacji miejskiej miasta Bydgoszcz? Kto podejmuje decyzje w tej sprawie?
- w mediach pojawiły się informacje o planowanym połączeniu kolejowym do portu lotniczego Bydgoszcz. Czy można otrzymać więcej informacji?
Pozdrawiam, 

--
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski

1.      Niezmiennie uważamy, że transport kolejowy może uzupełniać siatkę połączeń w mieście w niewielkim stopniu, ale jednocześnie rozbudowa infrastruktury kolejowej stwarza duże szanse na poprawę dostępności komunikacyjnej Bydgoszczy dla mieszkańców gmin, które tworzyć mają m.in. Metropolię Bydgoską.
2.      Tak znamy tą witrynę.
3.      Organizatorem transportu publicznego jest Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej.
4.      Inwestycja była analizowana przez samorząd województwa, ale ostatecznie  nie będzie realizowana w najbliższych latach ze względu na zbyt małe potoki pasażerskie.

Biuro Obsługi Mediów i Komunikacji Społecznej
Referat Obsługi Mediów i Informacji Publicznej
Urząd Miasta Bydgoszczy
ul. Jezuicka 1, 85-102 Bydgoszcz












Miasto nigdy nie było organizatorem połączeń kolejowych, także na terenie miasta. Pytania dlaczego ograniczano ofertę na  linii do Fordonu lub dlaczego część układu torowego była rozbierana należy kierować do organizatorów transportu kolejowego oraz zarządcy infrastruktury kolejowej.

Miasto kilkukrotnie analizowało też możliwość wykorzystania układu sieci kolejowej dla potrzeb komunikacji miejskiej, ale żadne z opracowań nie uznawało tego za zasadne. Między innymi dlatego w Bydgoszczy intensywnie rozbudowywana jest sieć tramwajowa (do dworca 2012, do Fordonu 2015, oraz na Kujawskiej – trwają prace projektowe). Być może na wielu mapach bydgoski węzeł kolejowy wygląda na rozbudowany, ale szlaki kolejowe omijają największe osiedla i centrum miasta, które jest najważniejszym celem wielu podróży.  
Jednocześnie podkreślamy, że chociaż transport kolejowy do przewozów wewnątrz miasta ma znikome znaczenie, integrujemy go z komunikacją miejską poprzez budowę nowych i modernizację starych węzłów przesiadkowych. Wkrótce zaczniemy budowę stacji Bydgoszcz Błonie i modernizację stacji Bydgoszcz Leśne i Bydgoszcz Bielawy. Powstaje nowoczesny węzeł przesiadkowy Bydgoszcz Wschód (na przecięciu z linią tramwajową do Fordonu). W budowie jest dworzec Bydgoszcz Główna. Liczymy, że znacznie podniesie to atrakcyjność podróży pomiędzy obszarami podmiejskimi i Bydgoszczą.  

Poniżej załączamy jeszcze szereg opracowań dotyczących rozwoju komunikacji miejskiej, gdzie w różnym zakresie  analizowane były rozwiązania SKM. W ramach zleconych opracowań wykonywano analizy ogólne – określające zdolności wszystkich podsystemów transportowych w mieście, jak również analizy szczegółowe – analizujące wybrane kierunki i połączenia dla konkretnych projektów, w tym również kolejowych. Opracowania te wraz z poprzedzającymi je szerokimi badaniami wykonywały firmy wyspecjalizowane w tej dziedzinie, jak również osoby związane z ośrodkami naukowymi w Polsce (Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy, Politechnika Poznańska).

1.    Opracowanie wykonane przez firmę IMS International Management Services Sp. z o.o. z Krakowa pn. Wstępne Studium Wykonalności dla połączenia kolejowego Bydgoszcz Centrum – Fordon. Wykonane w roku 2005.
2.    Opracowanie wykonane przez firmę IMS International Management Services Sp. z o.o. z Krakowa pn. Zintegrowany Plan Rozwoju Transportu Publicznego Bydgoszczy na lata 2005-2013. Wykonane w latach 2004/2005.
3.     Opracowanie wykonane przez Biuro Inżynierii i Transportu (wraz z pracownikami Politechniki Poznańskiej) – Poznań 2007 pn. Studium Szybkiej Kolei Metropolitalnej w bydgosko-toruńskim obszarze metropolitalnym BiT City –Wykonane w roku 2007.
4.     Opracowanie wykonane przez Katedrę Budownictwa Drogowego UTP Bydgoszcz pn. Zintegrowany Plan Rozwoju Transportu Publicznego w Bydgoszczy na lata 2007 – 2015. Wykonane w roku 2009.
5.       Opracowanie wykonane przez Katedrę Budownictwa Drogowego UTP Bydgoszcz pn. Studium Transportowe Miasta Bydgoszczy wraz z oceną stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wykonane w latach 2010 – 2012.
6.    Opracowanie wykonane przez pracowników Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy pn. Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla miasta Bydgoszczy (Plan Transportowy). Opracowanie wykonane w roku 2013. Przyjęte Uchwałą Rady Miasta Bydgoszczy Nr VI/968/13 z dnia 25 września 2013r.
7.    Opracowanie wykonane przez Katedrę Budownictwa Drogowego UTP Bydgoszcz pn. Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa kujawsko-pomorskiego – dokument przyjęty przez Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego w roku 2014.
Przeprowadzone analizy w powyższych opracowaniach wskazują, iż z punktu widzenia efektywności ekonomicznej i społecznej zaangażowanie kolei do miejskich przewozów w obrębie Bydgoszczy nie jest opłacalne. Główne czynniki to powodujące są następujące:
·       Zwiększyłby się czas podróżowania, stąd straty społeczne,
·       Skapitalizowane koszty inwestycyjne, łącznie z tymi, jakie miasto musi ponieść na bieżącą eksploatację pozostałej (poza SKM) sieci transportu publicznego, są wyższe niż w przypadku sieci tramwajowo – autobusowej,
·      Nierównomierny rozkład potoków pasażerskich, jaki pojawia się zarówno na sieci SKM jak i w istniejącej sieci komunalnej (głównie tramwajowej) powoduje zmniejszenie stopnia wykorzystania majątku, a więc pogorszenie relacji kosztów do korzyści.
·       Analiza efektywności ekonomicznej (NPV i ENPV) wykazuje nieopłacalność finansową wszystkich wariantów (wpływy z usług nie pokrywają wydatków), lecz poziom niezbędnego dofinansowania (NPV) oraz uzyskanych korzyści społecznych (ENPV) wskazują na przewagę wariantu tramwajowo-autobusowego nad SKM.
·      Wariant „dodania” SKM do istniejącego układu transportu publicznego jest głęboko nierentowny i jego wybór mógłby być uznany za niegospodarność.
Z punktu widzenia jakości usług przewozowych dla podróży związanych z Fordonem (dla innych relacji SKM nie odgrywa większej roli, częściowo tylko dla Leśnej i Bielaw) następuje znaczące pogorszenie dla większości relacji, głównie z powodu:
·      Zwiększenia niezbędnych przesiadek i związane z tym niedogodności, oraz konieczność pokonania niekiedy kilkusetmetrowych odległości dojść pieszych,
·      Zwiększenia odległości międzyprzystankowych i związane z tym dłuższe drogi dojść do przystanków.
Analizy wykazały, iż te niedogodności nie są rekompensowane przez wyższą prędkość handlową SKM.
Ważny jest również aspekt, że wprowadzenie wariantu SKM wymaga znaczącego przekonstruowania sieci tramwajowo – autobusowej miasta, szczególnie w części centralnej i północnej, nie tylko samego połączenia z dworcami i przystankami SKM, ale także na głównych osiach transportowych miasta. Oznaczałoby to, iż wykonywane w ostatnich latach inwestycje oraz realizowane obecnie mogłyby stracić sens funkcjonalny lub użytkowy, w każdym razie ich efekty nie byłyby wykorzystane.
Pozdrawiam,

Marta Stachowiak
Doradca Prezydenta Miasta
Urząd Miasta Bydgoszczy
ul. Jezuicka 1, 85-102 Bydgoszcz













































Komentarze

Popularne posty