Miasto jest przeciwne powstaniu kolei miejskiej w Bydgoszczy

Odpowiedź zespołu prasowego Urz. Miejskiego w Bydgoszczy w sprawie naziemnego metra:

Projekt "Metro", do realizacji którego wzywa Pan od wielu lat, może stać się przedmiotem kolejnych analiz po zakończeniu budowy linii tramwajowej do Fordonu. Miasto Bydgoszcz na podstawie szeregu dokumentów i analiz wielokryterialnych, które były podstawą aplikacji o środki europejskie, skupia sie na rozbudowie linii tramwajowych, które mają szansę przyciągnąć do komunikacji miejskiej największą liczbę nowych pasażerów i znacząco skrócić czas podróży pomiędzy największymi dzielnicami miasta. (linia do Fordonu 430 mln zł, linia w ciągu ul. Kujawskiej wraz z przebudową węzła Szarych Szeregów 285 mln zł, linia wzdłuż ul. Solskiego, Pięknej i Kruszwickiej 290 mln zł).

Niezmiennie też podkreślamy, że układ sieci kolejowej w Bydgoszczy ma niski potencjał do oparcia na nim komunikacji miejskiej. Stosunkowo gęsta sieć omija największe osiedla i nie gwarantuje bezpośredniego połączenia ze ścisłym centrum miasta. System komunikacji miejskiej oparty na kolei zmuszałby większość pasażerów do korzystania na krótkich dystansach do wielu przesiadek. Zamiast skracać, wydłużałby czas podróży.

Mając jednak na uwadze znaczenie uzupełniające sieci kolejowej w miejski transporcie publicznym w ramach projektu BiT City modernizowane w 2015 roku będą stacje Leśne i Bielawy. Wraz z budową linii tramwajowej do Fordonu powstaje też praktycznie od podstaw nowa stacja Bydgoszcz Wschód. Dodatkowo zaplanowano budowę przystanku Bydgoszcz Błonie. Pozwoli to na wydłużenie linii BIT City z Torunia do stacji Bydgoszcz Błonie. Przy założeniu, że pociągi mają kursować na tej trasie co 30 minut możemy mówić, że funkcjonować będzie alternatywny korytarz transportowy Bydgoszcz Błonie - Bydgoszcz Wschód wraz z nowymi zmodernizowanymi dworcami i przystankami pełniącymi funkcje węzłów przesiadkowych. Przy dużym zainteresowaniu tą formą komunikacji możliwe będzie rozpoczęcie starań w celu rozbudowy tego modelu komunikacji w kierunku obsługi dzielnic zachodnich (niestety linia kolejowa omija najbardziej zabudowaną część osiedla Osowa Góra, „górny taras”) oraz sąsiednich miejscowości np. Nakła, Szubina. Organizatorem takich połączeń jest jednak Urząd Marszałkowski.

(Dz. Prasowy UM Bydgoszcz)

Jeden fragment jest chyba błędny. Wykonano przecież szereg analiz przy budowie trasy tramwajowej na os. Fordon- nic podobnego z nich nie wynikało.

"System komunikacji miejskiej oparty na kolei zmuszałby większość pasażerów do korzystania na krótkich dystansach do wielu przesiadek. Zamiast skracać, wydłużałby czas podróży."

Odpowiedź jest w mojej ocenie- nielogiczna. Dziennie w Bydgoszczy ma miejsce ok. 100 tys. przesiadek. Kolej miejska już działała od lat 70-tych, ale została- zlikwidowana. Opisywaliśmy likwidację bocznicy kolejowej do części os. Osowa Góra, "górny taras". Dlaczego te linie zlikwidowano? Przypomnę że zlikwidowano nawet linię kolejową do śródmieścia Bydgoszczy, likwidowana tez jest linia do portu lotniczego, z okolic przystanku Błonie. Jeszcze jakiś czas temu znajdowały się tam sterty rozebranych podkładów. Dlaczego rozbierana jest linia do portu lotniczego?

Z prasy
Uważa , że idea SKM to dobry pomysł, ale w przyszłości należy ją doprowadzić do tego stopnia, jak w aglomeracji gdańskiej, aby funkcjonowała na wydzielonych torowiskach. Na pewno, na początku może korzystać z wspólnych szyn ale na pewno wpłynie to na jej rotacje, a tym samym punktualność przejazdów. Warto też pomyśleć o budowie linii SKM do Koronowa, Kcyni, Chełmży, Brzozy lub Inowrocławia.

wg https://www. !@#$%^&*.com/pages/SKM-Bydgoszcz/1406176439675858?fref=ts


W Portalu Kujawskim:

W przyszłą środę Rada Miasta w głosowaniu zdecyduje się czy miasto podejmie działania w kierunku utworzenia wzorem Trójmiasta i innych dużych miast Szybkiej Kolei Miejskiej. Stosowne poprawki do budżetu według naszych informacji złożyli radni - Marek Gralik i Bogdan Dzakanowski.
SKM najkrócej mówiąc w bydgoskim przypadku to uruchomienie pociągów pomiędzy Osową Górą i Fordonem, które kursowały by w ramach ruchu miejskiego. Dodatkowo można też pomyśleć o pociągach na trasie Fordon – Błonie (w ramach innego projektu BiT City powstanie stacja kolejowa na Błoniu) Podróż z jednego końca miasta na drugi zajęłaby około 30 minut. Oczywiście, aby to było dla pasażera atrakcyjne, powinny być honorowane komunikacji publicznej, a przy części stacji powinny powstać zintegrowane węzły przesiadkowe z autobusami. Dla przykładu jadąc z Górnego Tarasu Osowej Góry autobusem docieramy tuż pod peron stacji kolejowej i następnie w ciągu kilku minut docieramy na Leśne, Bartodzieje bądź do Fordonu. Ten system funkcjonowałby na zasadzie metra, tylko naziemnego.

Koncepcja powstania SKM w Bydgoszczy ma co najmniej dekadę. Gdy rozpoczęto na poważnie realizację BiT City postanowiono z SKM zrezygnować. Dobrze pokazują to dokumenty rozwojowe Bydgoszczy – w Strategii Rozwoju do 2015 roku budowa Szybkiej Kolei Miejskiej była zapisana, w nowym dokumencie z perspektywą do 2030 roku, takich zapisów już nie ma.

Pomysł przedstawiony w ramach dyskusji nad budżetem na rok 2015 przez Lepszą Bydgoszcz zakłada opracowanie studium realizacji, które jest konieczne dla pozyskania środków unijnych, dla remontu linii kolejowej przebiegającej przez Fordon, aby możliwy był dość częsty ruch kolejowy, modernizację torowisk na Osowej Górze, aby umożliwić zawracanie pociągów oraz powstanie przy stacji w tej dzielnicy węzła przesiadkowego dla autobusów.

Gdy w mieście rozpocznie się nad SKM szersza dyskusja, to będzie można rozważyć jeszcze wiele innych rozwiązań, które ułatwią życie bydgoszczanom. Chociażby powstanie stacji przy ulicy Grunwaldzkiej, nieopodal Unilevera, gdzie tworzy się ciekawe centrum biznesowe, o czym dużo mówi Mikołaj Głuszkowski z Metropolii Bydgoskiej. SMB proponowało swego czasu rozważenie także stacji na Wilczaku, obok pętli tramwajowej oraz stację tylko dla SKM przy pętli tramwajowej na Rycerskiej.

To wszystko pokazuje, że SKM może być dużym i ważnym projektem cywilizacyjnym dla Bydgoszczy, który doskonale by uzupełniał to co powstanie w ramach BiT City. Sam tramwaj do Fordonu bowiem nie rozwiąże bolączek tej nieco oddalonej od centrum Bydgoszczy dzielnicy.
wg http://www.portalkujawski.pl/index.php/bydgoszcz/item/5798-szybka-kolej-miejska-moze-byc-duzym-projektem

Komentarze

Popularne posty