Niezrealizowana propozycja- tramwaj dwusystemowy Bydgoszcz- Toruń
Przed laty odważyłem się
zaproponować następujące rozwiązanie techniczne- szybki tramwaj
regionalny łączący Bydgoszcz z Toruniem. Mam wrażenie że jest to
rozwiązanie drogie, choć chyba najwygodniejsze- bezprzesiadkowa
podróż z centrum Bydgoszczy do centrum Torunia.
Co zostanie w ramach tego projektu
dokonane?
Na odcinku Bydgoszcz Wschód- Bydgoszcz
Fordon- Most na Wiśle istniejąca linia kolejowa zostanie
przebudowana. Dodanie zostanie trzecia linia, a jeśli to technicznie
możliwe, to na odcinku z Bydg. Wschód do Fordonu na torowisku
kolejowym powstaną dwa tory tramwajowe. Jest to rozwiązanie już
praktykowane w Europie (m.in. w Zwickau) choć niepowszechne.
Dominuje wjazd pojazdów o kolejowym rozstawie toru na tory
tramwajowe o rozstawie 1000 mm, i wówczas dodawana jest trzecia
szyna. Tutaj zrobilibyśmy odwrotnie, rozstaw 1435 mm zostanie
uzupełniony o trzecią szynę dla ruchu tramwajów o rozstawie 1000
mm po torach kolejowych.
Na odcinku od mostu na Wiśle powstanie
nowy tor 1000 milimetrów przez Złąwieś Wielką, Czarnowo do
Torunia, do pętli tramwajowej przy Szosie Bydgoskiej, przystosowany
do prędkości 80- 100 km/h (nie jest to problemem technicznym, całe
koleje japońskie to koleje wąskotorowe poza Shinkasenem. Prędkości
140 km/h po torze o tym prześwicie nie są wyjątkiem).
Składy kolei podmiejskiej- tramwaju
regionalnego kończyłyby bieg w Toruniu przy placu Rapackiego albo
przy ul. Olimpijskiej. W Bydgoszczy estakadą nad dworcem Bydgoszcz
Wschód linia łączyłaby się z istniejącymi torami tramwajowymi.
Czas przejazdu to 16 minut po torze nowym z prędkością 100 km/h,
plus 8 minut po torze dwusystemowym z prędkością 60 km/h plus 10
minut wewnątrz Torunia (czas rozkładowy) plus 15 minut wewnątrz
Bydgoszczy. W sumie 49 minut. Czas przejazdu wg mnie jest zbyt długi.
Pobieżne szacunki kosztów (dane za
2006-7):
28 kilometrów linii jednotorowej z
mijankami, koszt: 196 mln PLN
8 km toru kolejowego z trzecią szyną
(lub dwoma torami tramwajowymi na odc. Bydgoszcz Wschód- Fordon),
koszt szacunkowy: 80 mln PLN
Węzeł przesiadkowy plus most
tramwajowy nad tor. kolejowymi na stacji Bydgoszcz Wschód: 15 mln
PLN
Suma kosztów (bez taboru): 291 mln
PLN.
Specjalny tabor (tramwaje spełniające
normy kolejowe, wytrzymałość pudła etc, wzorowane na niem.
tramwajach dwusystemowych): 5 pojazdów, koszt: ok. 60 mln PLN
Komentarze